یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

پروژه‌های مسکن مهر مدرسه ندارند. ظاهرا دولتمردان از یک نکته مهم در این پروژه‌ها غافل مانده‌اند؛ اینکه فرزندان خانواده‌هایی که در این خانه‌ها سکونت می‌کنند نیاز به مدرسه هم دارند. براساس برخی گزارش‌ها در حدود 400مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر در استان تهران نادیده گرفته شده است.

با تحویل واحدهای مسکونی پروژه مهر به متقاضیان، مشکل نبود فضاهای آموزشی در این مجتمع‌های مسکونی نمایان می‌شود تا مسئولان به فکر چاره‌اندیشی باشند که ساخت فضاهای آموزشی موضوعی نیست که در انبوه‌سازی‌ مسکن فراموش شود. مگر می‌شود با افتخار اعلام شود؛ چند هزار خانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما فضای آموزشی در آنها احداث نشده است»؟!  چندی پیش مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از محرومیت دانش‌آموزان 150 هزار واحد مسکن مهر از مدرسه سخن گفت.

این در حالی است که شهریور ماه 86 با تصویب نمایندگان مجلس تبصره الزام انبوه‌سازان به ساخت مدرسه به ازای هر 200 واحد مسکونی از قانون حذف شد. در آن زمان مسئولان وقت آموزش و پرورش با این مصوبه به‌شدت مشکل داشتند و مدام به آن ایراد وارد می‌کردند.

البته همان زمان نیز بسیاری از انبوه‌سازان با ساخت یک یا 2 واحد کمتر این قانون را دور می‌زدند. پس از گذشت چند سال اما خود دولت نیز راه انبوه‌سازان را پیمود و از ساخت مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر طفره رفت و جالب اینکه برخی مسئولان آموزش و پرورش از خیرین مدرسه‌ساز توقع دارند در این پروژه‌ها مدرسه بسازند.

سال90 مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با اشاره به ساخت هزاران واحد مسکن مهر در حومه تهران و محرومیت دانش‌آموزان ساکن در این شهرک‌ها از مدرسه گفت: مسکن مهر یکی از فعالیت‌های بزرگ دولت نهم و دهم است اما خلأ بزرگ آن نداشتن مدرسه است که موجب بروز مشکلات فراوانی برای آموزش و پرورش و دانش‌آموزان شده است. اگر برای هر واحد مسکونی به مرور زمان 2دانش‌آموز در نظر گرفته شود، در آینده نزدیک در این فضاهای مسکونی صدها هزار دانش‌آموز بی‌مدرسه خواهند بود.

چرا غفلت؟

با توجه به روند ساخت پروژه‌های مسکن مهر در کشور پرسش مهمی مطرح می‌شود: چرا ساخت فضاهای آموزشی در پروژه‌های مسکن مهر فراموش شده و علت چیست؟ آیا ساکنین شهرک‌های مسکونی نیاز به فضاهای آموزشی ندارند؟ در شهرک‌های اطراف پایتخت که نام مسکن مهر را یدک می‌کشند فضای آموزشی وجود ندارد. فروردین ماه امسال پرسشی در این‌باره از وزیرآموزش و پرورش مطرح شد که او پاسخ داد: تفاهمنامه‌ای با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، راه و شهر‌سازی‌ و کشور امضا شده تا مشکل فضاهای آموزشی در شهرک‌های مسکن مهر حل شود.

براساس این تفاهمنامه، اسکلت مدارس توسط وزارت‌ راه و شهرسازی ساخته می‌شود و آموزش و پرورش نیز آن را تکمیل می‌کند. پیش از این نیز مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفته بود، پروژه‌های مسکن مهر که با حجم وسیع به شهروندان تحویل داده می‌شود فاقد فضای آموزشی است و باید در مورد نبود فضای آموزشی که با غفلت مواجه شده تدابیر جدی و سریع اندیشیده شود.

البته نمی‌توان چندان به ساخت سریع مدرسه در این پروژه‌ها امیدوار بود. به گفته محمدرضا محمودی، معاون امور عمرانی استاندار تهران، ساخت مدرسه و تامین فضای آموزشی این شهرک‌ها طی 5-4 سال آینده انجام می‌شود. به هر روی واحدهای پروژه‌های مسکن مهر با سرعت با حضور مقامات بلندپایه کشور در حال واگذاری به متقاضیان است و کسی پاسخگو نیست که چرا در این شهرک‌های مسکونی، فضاهای آموزشی پیش‌بینی نشده است؟

کد خبر 168228

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز